Brangus drauge,
Vakar palaidojau tėvą, kuris mirė vienišas, apleistas ir nors prieš mirtį nepamatė tų, kurie jam buvo artimiausi. Svetimi jam užspaudė akis, svetimi sudėjo rankas ir svetimi paguldė į karstą, kurį jis pats sau pasidarė. Aš jį aplankiau tiktai mirusį, pabučiavau jo atšalusias rankas ir uždengiau karstą.
Grįždamas namo pusiaukelėje susitikau brolį, kuris vis tiktai pasiryžo įvykdyti jo paskutinę valią - pravežti jo palaikus prie Dubysos į Ugionių kapines, kuriose palaidoti jo tėvai, broliai ir seserys. Jurgiukas užkalė jo karstą ir nuėjęs pas Nekrošių išprašė arklius. Abudu su jaunesniuoju Juozuko broliu Robertuku jie įsidėjo į drobynas palaikus ir nuo pašalinių akių pridengė šiaudais ir drobule parvežė juos iš Ilgižių į Ugionius, kur aš pasirūpinau duobe ir susitariau su kunigu.Papasakojęs visą jo gyvenimą, gavau kunigo sutikimą palaidoti su bažnyčia. Žmonių buvo taip mažai, kad net Viešpaties Angelą užkasant giedojo kunigas su zakristijonu.
Matai, Mykolai, kokie mes blogi žmonės! Gerai žinodami, kad tėvas serga, pasitenkinom tiktai laiško nurašymu, o jis taip laukė mūsų, taip laukė...Ar neverta tiktai man pabaigti eilėraštį, kurio pirmas posmas prasideda taip -
Aš įpilsiu vyno prostitutėm Ir stiklus sudaušiu su vagims. Taip ar taip jau man žmogum nebūti Ir daugiau iš naujo neužgimt...
Žinai, Mykolai, jeigu nebūtų aukštesnio tikslo aš, galbūt, atkeršyčiau sau, pasmerkdamas save, žemiems darbams. Tėvas mano, stodamas į tokį kelią norėjo atkeršyti tiktai tiems, kurie buvo jam artimi ir užgavo jo jausmus. Jis tada būtų prisiėmęs ir dar žemesnės paskirties pareigas, tikėdamas, kad jo darbų šešėlis nepaliks ir tų asmenų širdies. O anuo laiku tokių klaidų buvo neįmanoma ištaisyti. Pats žinai lotynų patarlę, kuri sako..."sukurstau ir imu". Taip, broli,tos masinės žmogžudystės pokariniame periode buvo grubiai išprovokuotos Stalino pakalikų, kurie, sukeldami mūsų tautoje nacionalinius neapykantos jausmus, turėjo aiškų tikslą padalinti tautą į dvi dalis ir tokiu būdu pasigaminti sau pigių vergų. Kurie pusakliai turėjo atlikinėti pačius juodžiausius darbus.Kokia komedija tą laikotarpį pavadinti „klasių kovos laikotarpiu". Tau nereikia aiškinti, kas tokie buvo partizanuose ir kas tokie aktyve. Daugumas iš jų mažažemiai ir, esant palankioms sąlygoms, galėjo ramiausiai gerti viename kere darytą naminę. Kraštutinei neapykantai žadino stalininis agitpropas ir kai kurios vakarų „lakštingalos", beveik kas dieną žadėdamos greitą laisvę ir savo pagalbą. Buvo, oi buvo kam susukti mūsų jaunimėliui ir taip neblaivią galvelę. Tiesa, aš negretinu miškinių (jeigu taip galima išsireikšti) su stalininiu aktyvu. Mano pilna simpatija tiems, kurie buvo artimesni mūsų tautai ir gynė jos interesus. Tu pats taip pat žinai, , kam iš tų dviejų grupių artimesnis buvo žodis Lietuva. Pas mane noro daiktus ir įvykius „idealizuoti" 16 metų vaikiškumu, bet yra, Mykolai, mūsų liaudyje tokių žmonių, kurie už tą vardą buvo pasirengę numirti kiekvieną sekundę. Yra jų ir dabar. Savo asmeniškame gyvenime aš neesu idealus. Mano gyvenime yra daug purvo, bet vis tiktai aš einu prieš srovę ir instiktyviai atstumiu tą jovalą, kurį man kiša už turimos tikrovės lakavimą. Vos vos 1 mėnesį aš iškentėjau Ariogalos laikraščio literatūrinio darbuotojo pareigose. Ten, kaip ir visur iš žmogaus reikalauja melo ir verčia lakuoti visas nemokšų niekšybes. „Jaunimo gretų" žurnalas užsakė 3 eilėraščius 10 nr., tačiau aš pažado neištesėjau. Paskutiniu laiku man yra pažadėta Kauno jaunųjų rašytojų sekcijos nario vardas. Jeigu ten būtų nuoširdi, gera ir suprantanti širdis, man būtų pakenčiama...tačiau dabar, kad ten spiečiasi garbėtroškų ir karjeristų saujelė - nenorėč su jais turėti nieko bendro.
Brangus Mykolai, aš taip pasiilgęs, taip pasiilgęs geros, broliškos draugystės, aš taip noriu surasti asmenį, kurį galėčiau visa savo širdimi mylėti, atverti jam savo sielą, pasakyti, ką aš padariau blogo, ką gero, ir kuriom pavyzdys įkvėptų mane kovoti su gyvenimo sunkumais ir miesčioniškomis nuotaikomis. Aš ir vienas matau tą sunkumą, kuris slegia mūsų liaudies pečius, ir aplink matau tokius pat,matančius ir suprantančius, ir man neslegia širdį dėl mūsų liaudies aklumo, bet vis tiktai mano jausmuose perdaug įspūdžių, ir aš norėč surasti sielą, kuri bent dalelę jų pasisavintų ir tuo pačiu palengvintų mano pergyvenimus ir būkštavimus dėl mūsų ateities.
Lietuvą užvaldė sunkios ir slegiančios nuotaikos. Žmonių moralė visiškai pakrikusi. Asmeninės iniciatyvos pagrinde - kaip lengviau pragyventi, kaip rasti išeitį iš susidariusios padėties. O padėtis tikrai komplikuota. Valstiečiams trūksta duonos, rajono vyriausybei sveiko proto drąsesnės minties, o „mūsų intelektualams" žodžiu užkišti laiko ir sąlygų praardytas spragas,pro kurias veržiasi nepasitenkinimo srautas. Šiemet per Vėlines iš kapų išsiveržė į gatves to srauto pirmoji gaivesnė banga. Vilniaus ir Kauno centrinėse gatvėse, giedodami Lietuvos himną, praėjo gausios studentų darbo jaunuomenės ir kitų sluoksnių demonstrantų srovė pilnu balsu reikalaudama laisvės, lygybės ir tiesos. Padedami esamos kariuomenės rankų milicijos ir NGB organai vos vos iki 2 valandos nakties likvidavo susidariusią padėtį. Tu tiktai įsivaizduoji, iki kokio taško privesta mūsų liaudis, jeigu ji laukia karo kaip kokio išganymo. Chaosas, o ne padėtis! Beveik visi pragyvenimą pelnosi įvairiausių nešvarių kombinacijų pagalba. Alkoholis įėjo į mūsų buitį, kaip nepakeičiama kraujo dalis. Geria visur ir beveik visi. Ypatingai pastebimas moralinis pakrikimas mieste. Net tokie - ant kurių lūpų dar žymu motinos pienas - kiekviename sakinyje kaip epitetus naudoja „matus", „rotu", „jobanus" ir kitą brudą. Moteris tikrai įgavo pornografinę vertę.Tokios masinės išsiskyrimų scenos dar negirdėjo teisminės instancijos. Tikriausiai greitu laiku ir tą vyrą neskaitys už vyrą, kuris nepraleido keletą moterų, o ta moteris, kuri nepagyveno su keliais vyrais skaitysis, kaip neturinti gyvenimo praktikos ir dar negalinti pradėti pastovesnio gyvenimo. Kaip ten bekalbėti, bet dar nėra formos, kuri galėtų pakeisti religiją ir užimponuoti žmogų dvasia. Anksčiau mes daugumoje jautėme atsakomybę prieš tą paslaptingą nežinomybę. Dabar mes savo moralę tvarkome taip, kaip gatvės judėjimą, prisilaikydami paprasčiausių įstatymų ir taisyklių. O įstatymas mums, tai paprasčiausias telefono stulpas, kurio peršokti negalima, bet apeiti jį apeinam kiekviena proga. Gyvendami materialiniame dvasios būvyje, mes visuomet ieškom pačių artimiausių kelių, nors jie ne visuomet patenkina pačius paprasčiausius žmoniškumo reikalavimus. Pagrindinė gyventojų masė pasidarė grubi ir viskam abejinga. Mes abejojam net savo ateitim. Tiesa, jaunuomenė dalinai užimponuojama sportu, vienu kitu nusisekusiu filmu ir geriau parašyta knyga. Iš tų trijų mano suminėtų šakų geriausiai kultivuojamas ir plačiausią atgarsį suranda sportas, todėl, kad jis mažiausiai reikalauja vidujinės jėgos ir tvarkomas fizinių įstatymų pagrindu. Tos šakos, kurių pagrindą sudaro dvasinės kultūros net būtinumas ir kurių pasisekimas priklauso nuo vidujinės jėgos stiprumo, vienokiu ar kitokiu atžvilgiu atsilieka. Visas dėmesys mūsų rašytojų ir režisierių nukreiptas į veiksmą ir pagrindinį tikslą, kuris išplaukia ne iš psichologinių santykių, bet iš anksčiau numatytų priežasčių, kurios daugumoje nėra gilios ir turi tas paviršutiniškas vizas, kurias dabartinė cenzūra pažįsta iš toli, ir ilgai neužlaiko redakcijos stalčiuose. Tikras menas myli laisvę ir kovoja prieš neteisybę, o dabartiniam menininkui taikomos siuvėjo teisės. Sakyk man, Mykolai, kaip turėjo pasijusti Fadejevas, kada jam liepė perdirbti „Jaunąją gvardiją" dėl kažkokių priežasčių, kurios turėjusios užtušuoti asmeninės iniciatyvos jausmus ir viską susieti su „partijos veikla", kuri, galbūt, ir nefigūravo jaunuolių kovoje? Fadejevas nusišovė - nei iš šio, nei iš to. Tokius žingsnius tokie žmonės daro tiktai kraštutinio nusivylimo momentais. Šolochomas tavo ir mano atžvilgiu yra talentas. Su tuo sutinka visi, bet kokios aplinkybės jį varžo rašyti - ne kiekvienas pasakys. O vis tiktai tos aplinkybės yra. Tik jų dėka mums trūksta tikros etikos, būtinai reikalingo paaugliams sentimentalumo, grožio ir meilės jutimo. Tu pameni italų rašytoją Imiči, iš kurio apsakymo kažkada tai mes ruošėmės sulipdyti pjesę. Kuo galėtume mes tą knygutę pakeisti mūsų vaikams? Gal Pavliku Marozovu, kuris pardavė savo tėvus? Eh, Mykolai, čia plati tema. Aš nesakau, kad pas mus nėra menininkų. Pas mus nėra tiktai erdvės ir oro klestėti tikram menui. Kaip tavo atžvilgiu turėtų pasielgti tikras rašytojas - humanistas po tokio Stalino kulto atskleidimo, jeigu kol kas visos centrinės gatvės ir aikštės bei trečdalis visų kolūkių pavadinimų pavadinti to istorijai nežinomo tirono vardu. Nejaugi jie tokie brangūs ir nepakeičiami tie tiesos ir grožio skelbėjai, kad bijo už tiesos atskleidimą atsisėsti už grotų. Kiek atmenu ir Hugo, ir Šenje, ir Mickevičius, ir mūsų Kudirka sėdėjo. Ir tas sėdėjimas juos tiktai sutvirtino. Rašytojo vieta gyvenime visuomet pirmutinėse liaudies kovotojų eilėse.
Man, Mykolai, labai nepatinka mūsų kolūkių struktūra, prievartos forma, kuri buvo naudojama įgyvendinant juos visiškai sužlugdė pačiose pirmosiose dienose žmonių kūrybinę iniciatyvą. Šiandieną kalbėti apie jų atgaivinimą - beviltiškos pastangos. Kiekvienais metais viskas smunka labiau ir labiau. Žmogus net prieš savo prigimtį pradėjo šalintis žemės. Miestuose gyventojų perteklius. Dabartinį trečdalį visų miesto gyventojų sudaro buvę artojai. Dar kai kurie plaukia į tolimesnes pramonines verbuotes. Toks kritiškas žemės ūkio stovis iššauktas ne kieno kito kaip dabartinės žemės ūkio ministerijos neapdairumu. Tu man pasakyk, ar gali kolūkis ....kokių nors gerybių, jeigu jo pirmininko pareigose dirba buvęs Stribas?
Visas atsakomingesnes vietas turi rusai. Aš gyvenu Kaune ir matau visą dabartinį elitą pilnoje šviesoje. Galbūt, tu man prikiši tarptautinį internacionalizmą? Drauguži, ar tas internacionalizmas susideda iš tokių net...būtinybių , kaip būtinas nuodugnus rusų istorijos pažinimas. Galbūt, jis susideda iš tokių detalių, kaip rusų įsiliejimas į mūsų šalies vidaus gyvenimą? Galbūt, internacionalizmu mes pavadinsime tokį faktą, kada lietuvis moksleivis nieko nežinodamas apie Vytautą, Gediminą, turi kaip poterius mokėti rusų kunigaikščių biografijas. O gal internacionalizmu mes pavadinsime tokį faktą, kada kai kuriose įstaigose oficiali kalba - rusų?
Aš netikiu, Mykolai, kad tu esi ant tiek aklas ir neatskiri tokių faktų. Aš jaučiu, kad tu žinai ir supranti visą tiesą, bet tavyje yra didelės spragos. Aš tą irgi jaučiu. Aš, kaip tavo draugas, esu atsakingas už tave ir nenoriu, kaip tu kažkada tai, palikti vienišą likimo valiai. Mykolai, aš tave visuomet jaučiau, visuomet mylėjau ir drebėjau dėl tavo kaip žmogaus ateities. Tu turi visuomet teisę kritikuoti mane ir pats pasirinkti sau kelią, bet iš šalies, Mykolai, daugiau matos. Jeigu pas tave nėra jėgos pasisakyti teisingai, tu kol kas stebėk. Žiūrėk, Mykolai, tol, iki iš nuovargio išaugs ant akių mozoliai.
Aš labiausiai prašau - venk karjerizmo. Man tave bus malonu matyti paprastą, kasdienišką žmogelį, bet nepakęsiu tavęs, jeigu tu peržengsi žmonių pasitikėjimo ribas ir tapsi jų prievartos mokytoju. Socializmas gražus ir žavintis dalykas, bet jį reikia statyti be smurto, apgaulės ir neviršijant žmoniškumo ribas.
Aš esu blogas, bet labai noriu, kad tu, kaip kiti mano draugai, būtum už mane geresnis ir naudingesnis. Noriu tau, Mykolai, palinkėti Naujų metų sąskaiton daug nuoseklesnio darbo, kuris prisidėtų prie nacionalinio tautos atbudimo. Kova už žmonijos laimę yra tikroji laimė, pasakė Marksas. Tuos žodžius galima kartoti kaip maldą ir jie pasieks savo tikslą. Šiandieną, Mykolai, mes ne vieniši. Svarbiausias mūsų bendrininkas tiesa ir teisė. Be įprastos retorikos šiandieną galima išgirsti ir gyvus žodžius, bet juos vis dar dengia nedrąsios kiautas.
Sunkus, Mykolai, žmogaus kelias, bet jeigu jo tikslas patenkina žmonijos ateities lūkesčius, galima pasiaukoti viskam. Tiesa, mes gimėme, kad gyventume, mes turim jausmus, kuriems yra duotas tam tikras laikas, ir pasistenkime visa tai išnaudoti , bet savo pareigą atlikti net būtinai. Meilė negali užpildyti visas spragas.
Reikia, Mykolai, krimstis, nenurimti, pergyventi ir būti nepatenkintu. Gink, Dieve, aš nenoriu restauruoti dvasininkiją. Jai nėra kelio Lietuvon. Pas mus turi būti demokratija, ir mes turime būti savo žemių ir savo erdvės šeimininkai.
Ir taip, Mykoliuk, baigiu. Jau naktis, o aš labai labai noriu miego, nes esu truputį išvargęs. Tikiuosi tu, broliuk, neužsigausi už trūkumus ir už vieną kitą tiesesnį žodį.
Tikiu, kad Tu mane neužmiršti ir myli.
Aš daug ko neturiu šiandieną, daug ko. Ir to, kas būtina, ne visados užtenka, Bet kaip tą valandą turėt norėčiau draugą Ir jausti ant peties jo ištikimą ranką...
O dabar leisk prof. Pakšto žodžiais palinkėti: „Nekišk kaklo po kirviu."
Tavo visuomet - Antanas Cibulskis
|